torsdag den 7. april 2011

Uge 14 - SKB

Boldbasis
Boldspil (håndbold, fodbold, basketball, volleyball) er konkurrencesport med ét klart formål, at score flest mål - at VINDE. At konkurrere gælder bl.a. om, at gøre sit bedste, score mål, os mod dem…. I den pædagogiske praksis er boldspil mere end konkurrence og kampens resultat. Boldspil kan i den pædagogiske kontekst ses både som et læringsrum via en struktureret leg. En fysisk aktivitet hvor forskellige læringsteorier og didaktiske modeller kan anvendes. Hvilken model man benytter kan afhænger af de specifikke mål man ønsker med læringsprocessen.

Spillehjulet.
Spillehjulet er et eksempel på en didaktisk model der kan bruges som et arbejdsredskab, når det gælder boldbasis/boldspil. Centralt i ”hjulet” placeres selve aktiviteten. Rundt om aktiviteten ligger de parametre, som har indflydelse på hvordan aktiviteten udvikler sig. Hver gang der ændres eller justeres på en af parametrene, ændres aktiviteten. Dette kan både bidrage til en bredere boldspilopfattelse og – udvikling og kan vise hvordan boldbasisøvelser kan udvikles/tilpasses den gruppe man arbejder med.

Opvarmningen
Boldbasis kan bruges til opvarmning hvilket både Dorte og Lise Lotte gav gode og inspirerende bud på. Efter opvarmningen overtog MESK og vi blev pisket igennem et veltilrettelagt undervisningsforløb. Vi skulle først dele os i to grupper. En gruppe med bolderfaring og en uden bolderfaring – øvede og uøvede. Derefter blev vi opdelt i fire grupper med en ligelig fordeling af øvede og uøvede deltagere. Aktiviteten vi begyndte med var en boldleg, der indeholdt ganske få elementer.

Aktivitet/læringsproces
Boldlegens udgangspunkt er; fire hold, to bolde og en bane. Banen deles i to med to hold og 1 bold på hver banehalvdel. Reglerne er enkelte; ingen driblinger, max. to skridt med bolden, ingen kropskontakt og ingen point. Boldlegens sættes i gang. Det ene hold har bolden og nu det andet hold skal fravriste/hugge bolden. Efter nogle minutter ændres betingelserne for hvor mange gange hvert hold må aflevere til hinanden i træk. Max. otte afleveringer derefter får modstanderen bolden. Jeg mener denne ændring gør holdene mere ligeværdige. Legen udbygges igen. Vi der før var modstandere er nu medspillere og skal spille mod de andre fra den anden banehalvdel hvilken ligeledes gør at banestørrelsen ændres. Der tilføjes en ny regel; der scores mål når man placerer bolden på modstanderens baglinje.

Jeg vurderer, at rammeprincippet er udgangspunktet undervisningen. MESK styrer processen ved løbende at ændre betingelserne, uden at være deduktiv. Jeg mener dermed, at udviklingen i boldlegen fastholder vores motivation, engagement og følelse af selvstyring. Jeg oplever, at alle er meget koncentreret i gennem hele forløbet. Det er en boldleg som kræver samspil da man konstant skal være parat til at modtage og aflevere bolden eller forhindre modstanderne i at score. Jeg oplevede flow. (Csikszentmihalyi, f.1934) min vurdering er, at der var balance mellem udfordring og færdigheder i læringsprocessen (boldlegen).  Når læringen går som en leg, hænger det, der skal læres, bedre fast. MESK´s undervisning gav mig en større forståelse samt indsigt i en opbygning af en aktivitet. At de didaktiske overvejelser er vigtige inden man i praksis iværksætter en aktivitet.

3 kommentarer:

  1. Velkommen tilbage. Håber du er ok?

    SvarSlet
  2. Tak
    Jeg må desværre bide i det sure æble og affinde mig med, at der bliver ingen ½-marathon til mig sidst maj. Øv - Øv - ØV :-(
    En ultralydscanning har vist, at det heldigvis kun er en kraftig forstuning samt evt. en ødelagt minisken i venstre knæ. Ortopæd anbefalede minimum 6 ugers ro.
    ses mandag ;0)

    SvarSlet
  3. Øv det var træls. Se det fra den positive side - nu har du masse af tid til at studere ;0)
    Jeg kom jo desværre ikke i skole mandag og tirsdag. Var syg med opkast og hvad dertil hører. Øv, og så lige på en mandag/tirsdag.

    SvarSlet